vrijdag 10 mei 2013

Venski, de man die alles kan...

Het lijkt een beetje vreemd om een blogbericht aan een persoon te weiden, maar ik doe het toch. :P

Venski was onze gids tijdens de vorige trip, Isadou en Jaw Jaw, het was een zeer fijn gezelschap en daarom wil ik toch even een beetje meer uitleg geven bij wie deze Venski eigenlijk is.



Venski de familieman

Venski vertelde ons vaak over de leuke avonden die hij had met zijn vader en broer die momenteel ook in Suriname zijn. Hij gebruikt ook vaak het excuus, ik moet mijn vader gaan afhalen op zanderij, wanneer hij geen zin heeft om iets te doen. :P

Venski de wereldgids

Venksi heeft ooit de tittel gekregen van beste gids in Latijn Amerika. Wel ik moet zeggen ik heb enorm genoten van zijn kennis en kan dan ook niet ontkennen dat hij daar veel van heeft. Hij heeft me het paringsproces van redelijk wat dieren kunnen uitleggen en hij was daarbij niet te stoppen. :P
De kennis van Venski gaat veel verder dan paren alleen, hij wist ons ook de beste visplaatsjes aan te duiden, alhoewel hij daar geen vis ving... :P
Hij was zelf de ontdekker van een kikker die nog nooit iemand anders had gezien in Suriname. Wanneer hij dit wou bewijzen, toonde hij een foto van dit dier aan een dame en vroeg haar: "En, heb je deze kikker hier in Suriname al eens gezien?". De vrouw antwoordde daar positief op, maar Venski wist ons dat te vertellen dat de vrouw een klassieke fout gemaakt zal hebben. Het had allemaal iets met vlekken te maken. :P

Nee, om eerlijk te zijn, vond ik zijn kennis wel erg uitgebreid en heb ik er enorm van genoten.

Venski de chefkok

Venski kan enorm lekker koken dat kan ik zeker niet ontkennen. Wat Venski ook nog kan, is een hele avond lang praten over hoe je bepaalde dingen best kan klaarmaken... 
"Met euhm, nja, euhm, hoe noemt dat ook weer, euhm, zo olie, maar niet van hier, euhm...." 
"Olijfolie?"
"Ja, juist, olijfolie."

Venski de muziek held

Zingen dat hij kan, hij gaf een heuse serenade voor... Na wat babbelwater :P
Hij wist ook veel te vertellen over zijn ervaringen met muziek. Hij zingt graag en doet dit dan ook heel erg vaak met zijn vader, wanneer deze in Suriname is. Hij liet ons ook enkele pracht exemplaren van Surinaamse nummers horen. Het bleef niet enkel daar bij, hij vroeg ook naar typisch Belgische muziek en luisterde er met een geïnteresseerd oor naar.

Venski de vogelaar

Een hobby die wel meerdere Surinaamse mannen delen met elkaar, is wel het bijhouden van een klein vogeltje in een kooi. Waarom? Wel, zij verzorgen deze vogeltjes en leren hen verschillende fluitgeluidjes om dat op zondag aan een wedstrijd mee te kunnen doen op het onafhankelijkheidsplein.
Venski wist ons dan ook het geheim van het perfecte vogeltje te vertellen. Je moet de vogeltjes naast een cd-speler zetten vlak voor de zon opkomt. Dan is het het stilst en kan de vogel zo, zoveel mogelijk geluiden opnemen en produceren. :)

Venski de danser

Venski kan niet enkel goed zingen, in dansen is hij ook een kanjer. :D
Na wat babbelen en babbelwater uiteraard, vroeg hij mij ten dans... De bachata, daar gaat zijn voorkeur naartoe...


Venski de ladykiller

Venski is een echte vrouwenversierder en hij heeft hier zo zijn eigen manier voor. Jullie weten al dat hij enorm goed kan dansen en zingen en daar maakt hij erg veel gebruik van. :P
Maar hij is ook een man van woorden.

Zo begon het weekend op Isadou met de vergelijking tussen mij en een dure matras... Blijkbaar is er een merk van dure matrassen in Suriname dat erg op mijn naam lijkt. :P
Daarna kwam ik te weten dat "Siera" Javaans is voor oog, dus kreeg ik het koosnaampje "oogje". Hij kon het dan ook niet laten om me in de ogen te kijken en me te zeggen dat ik echt prachtige ogen had, net als diamanten, of van goud... :P Bij deze heb ik dan ook uitgelegd waarop hij "diamond in the sky" voor me had gezongen..

Nu, dit is wat hij bij mij deed. Een echte ladykiller houdt het natuurlijk niet bij één dame... Hij gebruikte ook zijn charmes bij Sofie, waarvoor hij dan 's morgens thee aan haar hangmat klaar zette...

Wat een charmeur! :D

Zo, nu kennen jullie Venski ook een beetje beter. :)
Ik moet jullie wel zeggen dat Venski een enorm sympathiek mens is. Hij zal je altijd helpen wanneer je dit nodig hebt en staat geen klus uit de weg. Hij heeft dan ook de mensen die op het eiland Isadou verbleven gevoed moet het eten dat wij overlieten en te veel bij hadden. Dus onze meneer Venski is een echt goed man! :D

Geen opmerkingen:

Een reactie posten