zaterdag 1 december 2012

Voorbereidingsdag naar het Zuiden

Vandaag was een erg vermoeiende dag. Een hele dag, van 's morgensvroeg tot 's avondslaat, informatie opnemen. Deze voorbereidingsdag was een van de verplichte onderdelen om kans te kunnen maken op de VLIR-beurs.

In de voormiddag moest je jezelf inschrijven voor twee workshops, deze waren erg uiteenlopen. Mijn eerste workshop was redelijk theoretisch, en niet erg concreet. Ik vond deze dus niet erg nuttig, maar ik ben wel enkele weetjes rijker. 

De tweede workshop waar ik heb aan deelgenomen, was een workshop om jezelf te ontdekken. Aan de hand van enkele stellingen moest je in kleine groepjes bespreken hoe je jezelf ziet in het kader van ontwikkelingshulp. Ga je echt een verschil maken? Hebben ze je hulp nodig of alleen maar je geld? Wachten ze daar op jouw? Deze workshop heeft me wel een beetje aan het denken gezet.
Natuurlijk ga IK zelf niet het verschil maken daar, maar ik ga wel deel uitmaken van iets dat ervoor zal zorgen dat het onderwijs daar beter wordt, en ook mijn eigen onderwijs.
Verandering, hoe klein deze ook is, is verandering!! Maar ik verwacht niet te veel verandering aan het onderwijs van daar, maar vooral bij mezelf. Ik hoop om zelf erg veel bij te kunnen leren en zelf verstelt te staan van andere ideeën.

In de namiddag was er een workshop die ons liet kennis maken met cultuur en cultuurshock. Hierbij ben ik te weten gekomen dat een cultuurshock niet noodzakelijk gebeurt in het land waar je naar toe gaat. Het kan zelfs zijn dat je pas een cultuurshock krijgt wanneer je terug bent in België.
De laatste workshop van deze lange, lange dag was een vragenronde. Je werd per land verdeeld en kon dan zo vragen stellen aan een expert van jouw land. Hier ben ik niet veel nieuws te weten gekomen. Er werd niets vertelt wat me al eerder, tijdens workshops op school, werd vertelt.

Deze voorbereidingsdag was voor mij dus niet echt een verrijking, maar het heeft er wel opnieuw voor gezorgd dat ik een dag over Suriname kon praten. :)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten