zaterdag 16 februari 2013

Valentijn vieren doe je zo...

14 februari 2013


Vandaag was opnieuw een observatiedag op mulo kerklaan, maar wat ik vandaag zag heb ik nog nooit gezien op een andere school. :)

Het was vandaag namelijk valentijn, en blijkbaar wordt dit in Suriname erg hard gevierd. Het begon al wanneer ik de leraarskamer binnenkwam. Hier wenste iedereen elkaar "happy valentine!!!". Het was wel fijn om te zien dat iedereen zoveel liefde voor elkaar had.

Bij iedere klas waar ik binnenkwam, kreeg mevrouw Asruf wel een presentje van één of meerdere leerlingen. Ieder meisje op school droeg dan ook een rood lintje, rode schoenen, hartjes in hun haar... Kortom, heel de school was rood gekleurd. :)
De eerste klas dat ik met mevrouw Asruf binnenstapte, kreeg ik zelfs een zeer warme knuffel van een van de leerlingen.

Maar dat was niet al, tijdens het derde lesuur kwam iemand van de directie langs in iedere klas om dan een kip-/visbroodje te geven aan iedere leerkracht, zo ook aan mij. :) Wat later kwam er dan een leerling rond met een drankje voor iedere leerkracht, en natuurlijk ook voor mij... Mmmm, dat was lekker, enkel het drankje was niet erg lekker. Het was een frindrankje van hier, en die geven bijna licht. Zo chemisch gekleurd en zo gesuikerd, dat was niet echt mijn ding. :P 

Dan was het tijd voor de pauze. Wat een pauze!!! Tijdens deze pauze werden er zowel in de mediatheek als in de gymzaal presentjes verkocht aan de leerlingen. Dus nog meer rood en hartjes. :D
In de leraarskamer was het ook feest, iedereen kreeg nog een chocolaadje van directie. mmmm, smullen maar.
Omdat de leerlingen het zo naar hun zin hadden, werd er beslist bij de directie om de pauze wat langer te laten duren. Wel een lesuur lang, kregen ze als extra pauze, maar dat vonden de leerkrachten ook niet erg. :P


Wanneer de schel ging, ja zo noemen ze dat hier, ging iedereen naar zijn lokaal met het nodige kabaal. :P Ik moest dan observeren in een derde klas en daar hebben ze het nu over de voortplanting bij de mens. Nja, dat maakte de dag helemaal compleet. :D Tijdens dit lesuur werd ik dan nogmaals verrast met een presentje van leerlingen, weer een lekker drankje.

Het was dus een dag van het delen van de liefde met iedereen. :D

De rest van de dag hebben we samengebracht met de studenten van kdg. We zijn naar de hermitage mall geweest, waar valentijn ook zijn sporen achter had gelaten. Hierbij was er wel een probleempje. Onderweg naar de studenten van kdg merkte Jan dat zijn band weer plat was en hij had die echt net opgepompt, dus lekke band. Toen we dan aankwamen bij de kdg'ers belde Jan een taxi om hem en zijn fiets te vervoeren naar het fietsbedrijfje. De rest van ons zijn dan vertrokken naar de mall.

Bij deze mall moet je je niet te veel voorstellen, alhoewel de Surinamers deden alsof het een gigantisch complex zou zijn. Wanneer je er binnenstapt, heb je een echt centerparcsgevoel. Een paar winkeltjes, wat eetgelegenheden en een cinema. We hebben er dan maar even rondgewandeld en zijn maar enkele winkeltjes binnengegaan. We zijn vooral op zoek gegaan voor een woordenboek voor mij en een Surinaams monopoliespel voor Steffen. Het eerste hebben we gevonden, maar het tweede niet. Ik heb dan ook nog een boekje gekocht met echte Surinaamse wijsheden.


So langa ede no fadon, a sa weri ati.
Zolang het hoofd niet valt, zal het een hoed dragen.

No poti poespoesie fu luku merki.
Laat de poes niet op de melk zitten.

Daarna zijn we lekker gaan eten bij de kdg'ers en hebben we de avond afgesloten met kaartspelletjes. Het was dus een leuke, liefdevolledag. :D


Geen opmerkingen:

Een reactie posten