maandag 11 februari 2013

Wan switi friyari dey!!!!!

08 februari 2013


Gelukkige verjaardag!!!!!!!!!
Vandaag was mijn verjaardag en dat moest gevierd worden. Maar er waren nog enkele dingen die we vandaag zeker moesten doen:
  1. Hangmat kopen
  2. Bezoekje brengen aan de centrale markt
  3. Uitrusten :P

Het was de bedoeling om lekker uit te slapen deze dag, maar eigenlijk werden we beide redelijk vroeg wakker. We hebben eigenlijk nog nooit langer dan negen uur in ons bede gelegen en we denken dat dit komt door Suriname, je kan hier echt niet lang slapen, de dag in Suriname begint vroeg en duurt lang. :)

We zijn dan dus vroeg kunnen vertrekken om onze eerste ToDo te kunnen schrappen van ons lijstje. Hop, de fiets op richting Jeruzalem Bazaar. Deze winkel staat in bijna alle reisgidsen beschreven als ‘the place to be’ voor stoffen en hangmatten en tevens ook andere spullen om het binnenland in te trekken.


Wauw… Dit was echt een stoffenparadijs. :) Aan het plafond hingen er allemaal hangmatten en achter de toonbanken stonden er massa’s stoffen, en wat voor stoffen. Een voor een waren een mooie stoffen en voor geen geld, één meter stof kost 5,55 SRD (minder dan één euro en half). Ik ben zeker van plan om hier nog meer naar toe te komen, misschien moet ik wel enkele meters stof opsturen naar mezelf in België…



Maar mijn missie nu was om een hangmat te kopen en de bijhorende touwen. Er waren twee mogelijkheden, ik kon namelijk kiezen om de goedkoopste te nemen en dan was ik bijna geen geld kwijt, of ik kon kiezen om een degelijke hangmat te kopen die ik later ook nog zou willen ophangen in België, een mooi souvenir als het ware. Ik heb de tweede optie genomen en ben erg blij daarvoor. Ik heb een tweepersoonshangmat gekocht met bloemen en franjes, en met touwen bij voor nog geen 100 SRD (€ 25).

Daarna zijn we verder gegaan naar de centrale markt, aan de waterkant. Dit was de grootste markt die ik ooit gezien heb. Het was vooral fruit en groenten, vis en vlees, maar je kon er ook allerlei andere prulletjes kopen. Het was echt fijn om hier rond te lopen. We waren er eerst doorgetrokken met onze fiets in de hand, maar we merkten al snel dat dit niet echt een slim idee was geweest.


Dus we hadden dan even de fiets aan de kant gezet om dan nog even verder te kunnen rondneuzen op de centrale markt. :)
Hier waren vele groenten en fruit die wij niet kenden, maar deze willen we zeker allemaal eens uittesten. We zijn maar rustig begonnen met onze onderzoektocht voor onze smaakpapillen, we hadden namelijk litchis gekocht…

Mmmmmmmm, wat waren die lekker, zo zoet.. Deze smaakten echt naar meer. :) 


Daarna zijn we terug de fiets opgestapt en huiswaarts gefietst. Tijdens deze fietstocht had ik wel bijna een spiegel tegen mijn hoofd gekregen, maar ik ben dan toch heel thuis geraakt. Daar heb ik dan onmiddellijk mijn hangmat opgehangen en uiteraard heb ik deze dan ook meteen uitgetest. :D


De namiddag was dus een chillnamiddag en die heeft echt deugd gedaan. Want eigenlijk ben je hier in Suriname echt wel heel erg snel moe. Zonder te veel inspanningen te doen, is het toch vermoeiend om hier te vertoeven.

’s Avonds had ik afgesproken met Sofie, dit is ook een Belgische studente secundair onderwijs, maar aan de kdg. Ik heb haar leren kennen op mijn stage van vorig semester. Het is echt zo toevallig dat wij beiden op internationalisering gaan naar Suriname, maar wel erg leuk om nog iemand te kennen hier in ver van huis. Je kan haar trouwens ook volgen op haar blog: http://sofieindewereld.blogspot.com/
Maar goed, ik had dus met Sofie afgesproken om samen iets te gaan drinken om dan zo verder te kunnen afspreken voor het weekend. We gaan namelijk naar colakreek.

Jan en ik zijn dan samen naar ’t Vat vertrokken en onze mond viel open toen we daar aankwamen. Het terras zat namelijk vol met een nieuwe lading Vlaamse stagaires. Er zat zelfs weeral iemand tussen die ik toevalig ken, Lukas (een kennis van mijn vriend, Maarten). Het was zo leuk om even de voorbije dagen te kunnen vertellen aan mensen die exact hetzelfde meemaken op dezelfde moment. :) Het voelde een beetje aan als een opluchting. Wat later kwam Sofie er ook aan, en zij had dan ook nog eens meer dan 10 Vlaamse stagaires bij, dus het terras zat bijna vol. :P


Het was verder nog een zeer fijne avond, die vergezeld werd door de nodige drank. Dit was een avond die ik wel vaker wil meemaken hier in Suriname, goed gezelschap, goede verhalen, goede sfeer… :D

Het was dus een fijne verjaardag. Het was dan ook fijn om te weten dat jullie in België me niet vergeten zijn, dat was dan ook duidelijk te merken aan het aantal verjaardagswensen. Dankjewel daarvoor. :D

Geen opmerkingen:

Een reactie posten