dinsdag 26 februari 2013

Van kussen krijg je AIDS...

22 februari 2013


Vandaag mocht ik eindelijk eens iets anders doen dan enkel maar achteraan in een klas zitten en kijken. Ik mocht een gastpresentatie mee begeleiden. 

Deze presentatie werd gegeven door de stichting liefdevollehanden, die klaar staan voor vrouwen met allerhande problemen. Zij waren hier om de derdeklassers seksuele voorlichting te geven. Het waren twee dames helemaal in het maagdelijke wit gekleed, die de kinderen kwamen verkondigen dat ze seks zo veel mogelijk moeten uitstellen. Seks is iets voor grote mensen!

De eerste sessie verliep vlot, maar tijdens de wisseling begin het plots enorm hard te regenen. We zaten wel in de gymzaal, maar volgens mij zouden we droger geweest zijn wanneer we buiten zaten. :P
Het regende langs alle gaten naar binnen ( hierbij was het mysterie van de gaten in de houten vloer ook opgelost) en dat zorgde voor een enorm kabaal op het metalen dak. Dit zorgde ervoor dat de sprekers niet meer te horen waren en dat we dus even, een half uur, moesten wachten. De tweede presentatie duurde dan heel wat korter.


Na de presentatie moesten de leerlingen telkens een kleine evaluatie invullen, deze was opgesteld door de andere stagaire biologie. Dit was echter de laatste dag van deze stagaire, dus zij heeft aan mij een mevrouw Asruf gevraagd om dit met de leerlingen te overlopen. Dit gaan we dan ook zeker doen. :D

Voor de rest van de voormiddag heb ik nog lekker liggen kletsen met alle andere Surinaamse stagaire over lesgeven in Suriname. Dit was een erg fijn gesprek, waar ik wel wat meer te weten ben gekomen over het onderwijssysteem hier.

Daarna ben ik naar huis gegaan om rustig wat voor school te kunnen werken en te eten. Hiervoor had ik wel nog wat tijd, maar tegen vier uur had ik, samen met Sofie, afgesproken met iemand van een sociaal project.

Kwart voor vier stapte ik terug de fiets op en vertrok, maar de weg vinden was blijkbaar iets moeilijker... Een kwartier te laat kwam ik eindelijk aan, dat is nog Surinaams op tijd. :P  

De vrouw begon erg enthousiast te vertellen over het project waar ze ons wou op inzetten, maar we merkten al onmiddellijk dat dit niet echt iets voor ons was. Het ging over een project voor kinderen tussen 16 en 24, die gestopt zijn met school, dropouts dus. We hebben dan aan haar uitgelegd dat we ons graag zouden willen richten op de huiswerkbegeleiding waarmee we al gestart waren. Dit vond ze een goed idee, zeker nadat we haar ook vertelde dat we een soort oefenpakket willen ontwikkelen om de kinderen op een leukere manier de tafels te laten inoefenen. 

Daarna nog even naar huis en langs een copiecenter en dan traditiegewijs lekker gaan eten in het kdg-huisje. :D  


Geen opmerkingen:

Een reactie posten