zondag 31 maart 2013

Met muziek kan je meubels maken, maar geen kast!

22 maart 2013


Vandaag werd ik gewekt door Joren met de vraag of ik nu mee ging fietsen of toch maar ging wandelen. Snel de douche in want ik zou mee gaan fietsen! Na een kwartiertje konden we de fiets op richting de ouders van Joren. Daar hebben we dan nog even gewacht op een regenbuitje (je moet hier echt leven op het ritme van de natuur), om dan verder te fietsen naar de Waterkant. Ellen en Jan stonden daar al op ons te wachten, het duurde dan ook niet lang om de boot in te stappen en naar de overkant te varen.

Hier konden we dan fietsen tot aan Fort Nieuw Amsterdam. De natuur zorgde voor de nodige verfrissing en de winkels aan de zijkant voor het nodige vertier.. De Surinaamse spreekwoorden vloeide uit onze mond! :D

De fietstocht was erg fijn, maar wat waren we allemaal erg blij wanneer we de eetgelegenheden van Nieuw Amsterdam konden zien. :P Wat we echter niet voorzien hadden, was dat er niets meer te eten viel.. Enkel nog wat hapjes, nu ja, hebben we onze buik daar maar mee gevuld. :)
Ondertussen had Joren ontdekt dat hij een lekke band had. Wat is dat toch met de weg tussen Nieuw Amsterdam en Meerzorg? Ik denk dat die niet befietst wil worden. :P Tweemaal fietsen we op deze weg en tweemaal pech!

De moeder van Joren had beslist om zich rustig te settelen aan het Fort Nieuw Amsterdam met een boekje, dit gaf Joren nog de mogelijkheid om verder mee te fietsen. Jaja, het fietsen voor vandaag zat er nog niet op. We zijn nog verder gefietst naar een oude (suikerriet en rum) plantage, Mariënburg. Onderweg hadden we nog even een tussenstop gemaakt aan een bushalte... Die rust hadden we wel even nodig. Fietsen in Suriname, het is me wat! :D Niet enkel wij, maar ook enkele wespen genoten hier van de schaduw. Zo snel heb ik Jan nog nooit op zijn fiets zien stappen! :P We hadden dan maar snel de tocht verder gezet. :D

Bij onze aankomst werden we verwelkomt door een of andere bewaker die ons liet weten dat we Mariënburg konden bezichtigen met een gids of zelf op ontdekking konden gaan. Hij waarschuwde ons wel voor de gigawespen, van het Braziliaanse ras.. :P Bij deze voelde Jan zich plots niet meer zo lekker, de warmte zei hij dan. :D

Wij verkozen de tweede optie, de avonturiers dat we waren. :D Met z'n allen trokken we dan naar het huis van de directeur. Daar konden we genieten van wat oude spulletjes, een rommeltje als je het mij vraagt. Op het terras merkte we al enkele wespen op en dat maakte dat we erg snel van het terras konden gaan. :)
We zetten de tocht dan verder, en dit zonder Jan.  Het was erg leuk om te zien dat niet enkel de mensen, maar ook de natuur de slavernij heeft overwonnen. Alle oude gebouwen waren overwoekerd van de planten, echt prachtig om te zien. Na een leuke wandeling besloten we dan om ons even bij Jan en de schaduw te vervoegen en even tot rust te komen. Want we hadden nog een fietstocht voor de boeg.

In Nieuw Amsterdam moesten we opnieuw de boot nemen naar de overkant. De bootsman van dienst dacht te kunnen profiteren van het feit dat we enkele toeristen bij hadden. Wel 60 SRD vroeg hij aan ons om ons tot de overkant te brengen. Na wat onderhandelen en dreigen om een andere te bellen, hadden we de prijs nog tot 40 SRD gebracht, wat nog veel is... Maar, goed.

Aan de overkant was het even zoeken naar een taxi die Joren en zijn fiets naar het centrum wou brengen. We zijn dan, zonder Joren en zijn stalen ros, met de fiets naar het centrum gereden. Daar hebben we nog even een tussenstop gemaakt aan 't Vat om even bij te tanken... De dames van lager (kdg) zaten daar ook, hun laatste SRD'tjes te spenderen. Toen ik die dames daar zo zag zitten, kwam ik ook tot het besef dat mijn avontuur hier in Suriname ook ooit tot een einde zou komen... Jammer! Wat zal ik het allemaal zo gaan missen...

Onze buikjes knorden en dat konden we niet zomaar laten gebeuren. We zijn dan nog even naar de Burger King geweest, waar het enorm druk was. Overal zag je tieners en een witte T-shirt. Het was vandaag namelijk de anti-discriminatieloop. Dit is een loop van 4km waarbij echt heel veel tieners voor op straat komen. Dit zorgde dan ook voor de nodige drukte nadien. :D

Daarna zijn we dan even snel naar huis gegaan om ons te verfrissen. Want we zouden de avond afsluiten in het kdg-huisje. :D

Bij deze wil ik mij ook excuseren voor het fotoloze blogbericht, ik had mijn camera thuisgelaten en heb hier zeer veel spijt van. :P
Maar geen  nood, Mariënburg staat nog een keer op mijn 'To Do'-lijstje. :D

Geen opmerkingen:

Een reactie posten