vrijdag 29 maart 2013

Uitschijting, uitscheiding, allemaal hetzelfde...

19 maart 2013


Met kriebels in de buik stond ik vandaag op, ik zou maar liefst zes uur les geven vandaag!

Gepakt en gezakt, trok ik dan naar de mulo... Voor de pauze moest ik vier maal na elkaar dezelfde les geven. Dit zorgde er dan voor dat ik echt een verschil kon merken tussen de verschillende klassen en dat de les er eigenlijk enkel op vooruit ging. Ik moest een les geven die over de uitscheiding handelden aan de vier tweede klassen.  Dit verliep vlot, maar toch werd er telkens gelachen bij het woord 'uitscheiding'. Als leerkracht is het hier dus echt gemakkelijk om een baantje als komiek op te nemen volgens mij, als je je publiek maar beperkt tot muloleerlingen...

Tijdens de pauze kreeg ik dan wat feedback over de lessen. Mijn mentor was vol lof over mijn les en dat maakte me echt gelukkig! "Wat ben jij enthousiast!"

Goed, nog twee lessen te gaan dus... Eerst moest ik nog een les geven over het dierenrijk aan een eerste klas. Dit verliep opnieuw erg vlot, ik vind het echt fijn om voor de eerste klassers te staan. 
De laatste les was echter een ander verhaal. Dit was een derde klas en ik zou daar een les over organische en anorganische stoffen geven. Dit heb ik dan ook gedaan, maar dat was een zware klus...
Deze klas vond het nodig om op alle manieren tegen te werken... Veel rumoer, prutsen niet luisteren, niet willen meewerken. Het waren allemaal kleine duiveltjes die de opdracht hadden om mij even uit te testen! :P
Doordat de klas echt niet meewerkte, heb ik de les meermaals moeten onderbreken. Op het einde van de les heb ik ze zelf gewaarschuwd dat wanneer zij niet zouden meewerken ik gewoon mijn les zou afmaken en dat ze moeten blijven zitten, zelfs wanneer de schel zou gaan. En blijven zitten, hebben ze gedaan...
Ik haat het om zo te moeten optreden in een klas, maar wanneer een klas echt niet wil meewerken, moet ik voet bij stuk houden..

Een goede lesdag die in mineur werd afgesloten... Maar mijn mentor stelde me gerust door te zeggen dat de les prima was en dat ik goed heb opgetreden. Ze vertelde me ook dat ze erg teleurgesteld was in deze klas omdat zij zich zo hadden gedragen.
Toch verliet ik de mulo met een gerust gevoel, eindelijk heb ik echt een dag les kunnen geven! :D


De namiddag werd opnieuw gevuld met leuke en leerrijke activiteiten. Sofie en trokken weer naar het buurtcentrum. Daar merkten we de kinderen niet erg rustig waren, wat een verrassing! :P
De paasvakantie nadert en dit wil zeggen dat de kinderen weinig tot geen schoolwerk meer hebben. Ik ben dan op het idee gekomen van een maaltafelkampioenschap... Ze moesten zo snel mogelijk alle maaltafels perfect aan ons komen voorbrengen aan de hand van de maaltafelkaartjes.


De kinderen werkten goed mee, zeker nadat ze hoorden dat de kampioen de volgende keer zou verrast worden! :D

We vonden dat alle kinderen flink hadden meegedaan en besloten dan maar om tegen de volgende keer enkele flessen soft te voorzien... :D Daar gaan ze hopelijk blij om zijn! 

Wanneer we terug aankwamen in het kdg-huisje, zaten ook de ouders van Joren daar, en dit zorgde dan ook voor een leuk babbelmoment. Deze werd dan gevolgd door een heerlijke maaltijd, pasta met kaassaus... mmmmm!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten