maandag 1 april 2013

Slapen, poeder, pannenkoek, schrobben, slapen, slapen, slapen...

27 maart 2013


Rond half twaalf werd ik wakker, goed geslapen dacht ik... Toch niet, erg slapjes strompelde ik uit mijn slaapplaatsje. :( Ik kon welgeteld twee uur en half wakker blijven en dan protesteerde mijn lichaam opnieuw... Wanneer iedereen naar het feest vertrok, kon ik enkel maar denken aan slapen, slapen slapen... Na nog enkele uurtjes geslapen te hebben, trok ik mijn stoute kleren aan en trok ik met de fiets richting centrum Paramaribo. Deze dag kon ik niet zomaar laten voorbij gaan. Het was vandaag namelijk feest, Holi Paghwa, een Hindoestaanse traditie.

Het Holifeest, Holi-Phagwa of Phagwa, Phagawa, Phaguaa is een Hindoeïstisch feest dat jaarlijks rond de maand maart gevierd wordt en in feite een combinatie is van een lentefeest, een feest van de overwinning van het goede op het kwade en een Nieuwjaarsfeest. Volgens de gregoriaanse kalender wordt het in het voorjaar gevierd en in de Hindoekalender op de dag na de volle maan van de maand Phaalguna. Naar deze maand is dit feest ook genoemd, Phagua/Phagwa.
Het feest bestaat uit een rituele verbranding, de dag voor Holi Paghwa, waarbij alle kwaadheid tot as word gebracht. De dag erna wordt er met gekleurd poeder/water gestrooid om zo geluk en welvaart te wensen aan iedereen... 

Dus de fiets op richting centrum. Onderweg merkte ik al op dat het een erg drukke bedoeling zou zijn, al het verkeerd trok richting centrum... In het centrum aangekomen, liet ik de fiets achter aan de Zus & Zo, want deze zou me niet langer meer kunnen helpen.
Wegens een overbelast netwerk kon ik niemand bereiken en moest ik op mijn eentje rondtrekken.. Dit zorgde ervoor dat ik met volle teugen kon genieten van het gelach en alle kleuren om me heen. :D

Eerst even een kijkje gaan nemen in de Palmentuin. Daar merkte ik al meteen dat het echt een feest is waar de mensen bij elkaar komen en van elkaar kunnen genieten. Fijn toch?! :D Muziek en kleur vulde deze omgeving.
Na daar even rond te hebben gelopen, vond ik mijn makkertjes niet. Dat kon maar een ding betekenen, ze staan op het Onafhankelijkheidsplein... Snel daar naartoe dus! :D

Daar aangekomen duurde het niet lang voor ik vol hing met het kleurrijke poeder, tot nu toe was ik gespaard gebleven, maar hier dachten ze er dus anders over. :D Genietend van alles wat me omringde, zette ik mijn zoektocht verder. Na ongeveer een half uurtje zoeken vond ik uiteindelijk toch mijn makkertjes. Oef! :P

Poeder strooien, dansen, lachen, gieren, brullen... Zo fijn om omgeven te zijn door deze mensen en alles met hen te kunnen delen!! :D


Nu was het niet enkel mijn lichaam dat begon te protesteren, maar ook de anderen begonnen een beetje moe te worden... We zijn dan met een deel naar de Waterkant getrokken om daar te kunnen genieten van de Surinaamse lekkernijen.. Zo konden Joren en ik ook, eindelijk, nog eens genieten van de overheerlijke roze pannenkoekjes. :D (Bij deze is dus zijn waardebon ingeruild!)

Na deze smulpartij trokken we per fiets naar huis... Slapen, eindelijk! :P
Maar eerst nog onder de douche, al het kleurrijke poeder van mijn lichaam schrobben. Voor sommige was dit een enorme uitdaging, het poeder hing nog achter de oren... :P

Geen opmerkingen:

Een reactie posten